Kalm blijven onder alle omstandigheden, is dat te leren? Of het je lukt om je emoties te beheersen onder druk blijkt in directe relatie te staan tot hoe succesvol je bent in het leven. Dit blijkt uit onderzoek (TalentSmart) onder succesvolle mensen. Hoe kunnen we van deze mensen leren? Welke dingen doen zij nét iets anders dan anderen?

Stress: we kunnen niet zonder. Zonder stress kwamen we ’s ochtends ons bed niet uit en zouden we waardeloos presteren. Stress is een absoluut noodzakelijke emotie om optimaal te presteren. Korte perioden van stress zorgen ervoor dat we scherp en alert blijven. Onderzoek van de Universiteit van Californië toont aan dat kortdurende perioden van stress het geheugen van mensen verbetert.

Het grote nadeel is: als stress aanhoudt wordt deze schadelijk. Het vecht- of vluchtmechanisme wordt dan voortdurend gestimuleerd, waardoor stresshormonen als adrenaline en cortisol in je bloedbaan komen. Met als gevolg: je wordt inefficiënt en je voelt spanning, boosheid of paniek. Je geheugen verslechtert en je kansen op een hartziekte, depressie en obesitas nemen toe.

Slimme strategieën

Het beste advies is dus om niet in langdurige stresssituaties terecht te komen. Is dat lastig? Ja. Is het haalbaar? Ja, dat is het ook. Al is het makkelijker gezegd dan gedaan. Want tenzij een leeuw je achterna zit, zit het grootste gedeelte van onze stress tegenwoordig tussen onze oren. Negentig procent van de onderzochte succesvolle mensen bleek in staat kalm te blijven onder stressvolle omstandigheden. Zij passen strategieën toe die werken. Strategieën die hun stressniveaus doen dalen ondanks wat er om hen heen gebeurt. Strategieën waar we van kunnen leren. Succesvolle mensen zorgen dat de stress die zij ervaren nooit langdurig wordt. Ze houden de stress kortdurend, en dus positief. En, heel belangrijk, succesvolle mensen herkennen wanneer zij deze strategieën moeten inzetten. En ze dóen dit ook echt, ongeacht de situatie. We hebben vijf van deze strategieën voor je op een rijtje gezet. Wat doen succesvolle mensen?

Ze waarderen wat ze hebben

Dagelijks nadenken over wat je waardeert in het leven verbetert je gemoedstoestand en je energieniveau en doet het stresshormoon cortisol in je lijf afnemen. Door je aandacht te verleggen naar de dingen die wél goed gaan, en hier dankbaar voor te zijn, wapen je jezelf tegen de invloed van negatieve stress. Op het moment dat jij je aandacht verlegt naar de dingen waar je dankbaar voor bent, zul je meer en meer zien wat er wél goed gaat. Je geeft het negatieve simpelweg geen nieuwe energie meer.

Ze vragen zich niet af: “Wat als…”

“Wat als” is olie op het vuur in een stressvolle situatie. Dingen kunnen allerlei verschillende kanten opgaan. Hoe meer tijd je bezig bent met het piekeren over wat er mogelijk kan gebeuren, hoe minder tijd je steekt in positieve activiteiten die je helpen om rustig te worden. Laat je niet gek maken, en vermijd de “Wat als”-vraag. Besef je dat deze je absoluut niet helpt. Steek in plaats daarvan tijd in lichamelijke ontspanning. Wanneer je lichaam ontspannen is, wordt het makkelijker je geest te ontspannen. Bedenk wel dat je moet afkicken van piekeren. Juist als je ontspant, kunnen al die gedachten in het begin door je hoofd gaan razen. Maak je hier niet druk om, dit wordt vanzelf minder.

Ze blijven positief

Positieve gedachten zorgen ervoor dat stress kortdurend blijft, omdat de aandacht uitgaat naar iets dat volledig stressvrij is. Als stress de overhand dreigt te nemen, denk dan aan iets positiefs. Dit is lastig, wanneer je hoofd wordt overspoeld met negatieve gedachten. Op deze momenten, denk dan aan je dag en haal er één positieve gebeurtenis uit, ongeacht hoe klein deze is. Kun je je niets voor de geest halen, denk dan aan de vorige dag, of zelfs de vorige week. Of denk aan iets in de toekomst waar je zin in hebt. Succesvolle mensen blijken in staat hun aandacht te verschuiven naar iets positiefs, wanneer gedachten negatief worden. Dit kun je oefenen. Door bewust positief te denken, zullen positieve gedachten een patroon binnen je brein gaan vormen.

Ze ‘disconnecten’

Succesvolle mensen durven hun telefoon af en toe uit te zetten. Ze gaan regelmatig offline en zorgen er zo voor dat de stress van het altijd bereikbaar zijn niet continu voortduurt. Dat geeft lucht! Studies wijzen uit dat iets simpels als een emailpauze de stressniveaus verlaagt. Kies momenten in je week uit om offline te gaan. Vind je dit onzin? Installeer eens een app die meet hoeveel tijd je eigenlijk doorbrengt op je mobiele telefoon. Hoe ga jij de teruggewonnen momenten op een ontspannen manier invullen?

Ze beperken hun cafeïne gebruik

Cafeïne stimuleert het zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling.  Het zorgt ervoor dat meer adrenaline vrijkomt. Dat is goed als je snel moet reageren, omdat je achterna wordt gezeten. Maar het helpt je niet als je logisch moet nadenken. Dan zit die hyperactieve staat je alleen maar in de weg. Het nadeel van cafeïne is dat gewenning optreedt. Bij regelmatig gebruik neemt het effect per hoeveelheid af. Er is steeds meer cafeïne nodig om hetzelfde effect te bereiken. Probeer je kop koffie dus eens af te wisselen met een kop kruidenthee of sapje. Heb je cafeïnevrije koffie of cola al eens geproefd?

Meer tips?

Hoe succesvolle mensen ontspannen blijven (deel 2)

 

Meer inspiratie

Direct ontspannen met onze gratis oefeningen (mp3)

 En kiezen voor een meer ontspannen leven



Gelukt!

Share This