Als je veel van jezelf vraagt en graag productief en efficiënt te werk gaat, kan het moeilijk zijn om jezelf te herinneren aan alle kleine dingen die je op een dag hebt bereikt. Laat staan dat je jezelf erom waardeert. Maak – naast je ‘to do lijst’ – eens een ‘al gedaan lijst’. Dat motiveert een stuk meer dan het zien van al die taken die nog voor je liggen.

Noteer iedere zinvolle taak

Ook fan van ‘to do lijstjes’? Gebruik voortaan eens de achterkant van je lijst voor een heel ander doel. Houd daarop alle taken bij die je hebt afgerond. Iedere zinvolle actie die je gedurende de dag hebt ondernomen, noteer je op deze ‘al gedaan lijst’. Let op: de afgeronde acties die je opschrijft hoeven niet per se van je to do lijstje te komen! Het is dus niet zo dat de taken van de voorkant van de lijst naar de achterkant verhuizen. Iedere zinvolle actie is het waard om genoteerd te worden. Of deze nu wel of niet op je to do lijst stond, of deze nu wel of niet van tevoren gepland was.

Motiveer jezelf

De ‘al gedaan lijst’ werkt goed als tegenwicht voor je to do lijst(en) die je onrustig kan maken en zo een bron van stress vormt. Door een notitie te maken van elke taak die je hebt afgerond, zie je aan het einde van de dag duidelijk hoe productief je bent geweest. Dit werkt meer motiverend dan het zien van je to do lijst. Hiervan is immers wel een aantal, maar zijn lang niet alle taken doorgestreept. Sterker nog, je hebt er waarschijnlijk wel een paar kunnen afvinken, maar onderaan de lijst heb je weer nieuwe taken toegevoegd. Zo kun je het gevoel krijgen dat er niets uit je handen is gekomen.  Je voelt je schuldig en gefrustreerd, in plaats van geïnspireerd om nieuwe dingen op te pakken.

Vier kleine successen

Bij meer ingewikkelde, langdurige projecten werkt de ‘al gedaan lijst’ bovendien beter dan de to do lijst. Complexe projecten zijn soms lastig in kleine, hapklare brokken op te delen. Een ‘al gedaan lijst’ helpt je te focussen op het lange termijn doel. Op de weg weg daarnaar toe motiveer je jezelf door kleine successen te ‘vieren’. Ook geeft de lijst je een helder zicht op waar je staat op een bepaald moment. De al gedaan lijst zorgt voor meer bewustwording, omdat deze ook laat zien hoe je succesvol bent omgegaan met onverwachte dingen die op je pad kwamen.

Voel je voldaan

Belangrijk: als je jouw ‘al gedaan lijst’ aan het einde van de dag hebt bekeken, gooi deze dan niet weg. Bewaar je lijstjes juist een tijdje. Zo kun je na een week of aan het einde van de maand nog eens terugkijken en zien wat je in de afgelopen periode allemaal voor elkaar hebt gekregen. Niet alleen krijg je hierdoor meer inzicht in je productiviteit, het geeft ook een voldaan en tevreden gevoel. Meer focus op je werkelijke resultaten maakt positieve gevoelens los en zorgt voor meer energie. Je kunt trots zijn op jezelf!

Houd je acties te behappen

Voor de fans van to do lijstjes tot slot een tip voor het zinvol omgaan hiermee. Pak s’ avonds je meest uitgebreide to do lijst erbij. Selecteer drie tot vijf taken die je de volgende dag zult doen. Kies de dingen die op dat moment urgent, belangrijk of betekenisvol voor je zijn. Schrijf die op een apart briefje. Let het briefje ’s ochtends op je bureau en ga gericht met die zaken aan de slag. Je werkt dan ontspannen aan een behapbare hoeveelheid acties. Gebruik je alleen je uitgebreide to do lijst, dan is de kans groot dat jij je juist richt op de kleine, onbelangrijke taken die je snel kunt wegstrepen van je lijst. En dan kom je maar steeds niet toe aan de dingen die er toe doen. Kijk, dat is nou ‘n echte don’t 🙂

Ben jij, net als ik, iemand die graag zaken aanpakt? En daarmee soms zichzelf voorbij loopt? Lees dan ook eens onze 7 voornemens voor meer rust en balans.

Meer inspiratie

Share This

Direct ontspannen met onze gratis oefeningen (mp3)

 En kiezen voor een meer ontspannen leven



Gelukt!