Een productieve, en tegelijkertijd ontspannen werkdag. Het lijkt soms onmogelijk. Nog geen vijf minuten op je werk en de drukte in je hoofd neemt toe. Er liggen klussen op je te wachten die het liefst allemaal tegelijk worden weggewerkt. Je to do-lijst wordt langer en je eerste koffie is al koud… Herkenbaar? Hoe kan het anders?

Op ons werk moeten we pro-actief zijn. Daadkrachtig, energiek en doelgericht. En dat is ook goed. Het zorgt ervoor dat we dingen voor elkaar krijgen. Dat we scherp zijn. En dat mensen veel aan je hebben. Je wordt er ook vaak om beloond.

Je voelt hem al aankomen… er is een maar. Je kunt namelijk niet de hele dag in deze staat werken. Heb je vaak last van stijve schouders, hoofdpijn, nekpijn of andere spanningsklachten tijdens en na je werk? Dan geef je te weinig aandacht aan de ‘tussentijdse herstelwerkzaamheden’ van je lijf. Op den duur loop je de kans om overbelast te raken. Daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Relaxed in minder dan 15 minuten

Gun jezelf de tijd om te ontspannen, ook op je werk. Het is een gezonde gewoonte om jezelf regelmatig terug in balans te brengen. Je geeft je lijf dan de kans zich te herstellen. Daarna kun je weer veel aan! En… het kost minder tijd dan je denkt. We hebben tien tips voor je op een rij gezet waarmee jij je in minder dan 15 minuten ontspant op je werk:

  1. Plan iedere dag momenten in waarop je niet gestoord wil worden. Zet een koptelefoon op als dat de enige manier is om rust te krijgen. Gebruik die tijd om overzicht te krijgen op je werk. Bepaal waar je staat en wat je nog te doen hebt. Stel prioriteiten. Daarna laat je je werk een paar minuten helemaal los. Zit even rustig, kijk wat naar buiten, rek je uit of sluit even je ogen. Na deze mini-pauze kun jij weer fris aan de slag en weet je ook direct waarmee.
  2. Dagdromen is goed voor je. Ben je gestresst en voel je je uit balans? Staar even uit het raam en denk aan iets dat je gelukkig maakt. Denk terug aan een fijn moment of aan iemand die je blij maakt. Voel voorpret bij iets leuks dat gaat komen. Adem een keer diep in en uit waarbij je je voorstelt dat je het gelukkige gevoel door je hele lichaam laat stromen.
  3. Ruim je bureau op. Voel je je gehaast, dan creëert een rommelig bureau nog meer chaos in je hoofd. Je ziet steeds spullen liggen waar nog iets mee moet. Neem een paar minuten om je bureau te reorganiseren. Laat alleen liggen wat je nú gaat doen.
  4. Als het even kan, ga dan minimaal een keer per dag naar buiten. Zeker op een zonnige dag! Zonlicht helpt somberheid te verdrijven als sneeuw voor de zon. Sluit je ogen en richt je gezicht naar de zon. Stel je voor dat je op een inademing de energie en warmte van de zon in je opneemt.
  5. Neem eens vijf minuten en focus op je ademhaling. Sluit je ogen, leg een hand op je buik en adem een aantal keren rustig en diep in en uit in je buik. Met deze diepe ademhaling ga je stress effectief te lijf. Je hartslag wordt rustiger en je bloeddruk daalt.
  6. Deel iets leuks met een collega, liefst face to face. Samen lachen zorgt ervoor dat je in een stroom van positieve gevoelens terechtkomt. Door te lachen, ook om dingen die gebeuren op het werk, relativeer je jezelf, anderen en situaties. Lachen ontspant de spieren en vermindert stress. Tijdens het lachen komen er endorfinen vrij in je hersenen. Hierdoor verminder je de stresshormonen en voel je je in korte tijd weer goed.
  7. Doe een korte meditatieoefening. Een paar minuten per dag helpt al om stress en angst te verminderen. Zoek daarom eens een rustig plekje op – misschien wel buiten – en richt je blik even helemaal naar binnen.
  8. Snel even een broodje achter je pc? Dat is geen echte pauze. Gebruik de lunch en neem de tijd om te eten. Probeer je aandacht eens echt te houden bij het eten. Eten moet je toch. Het is bij uitstek een manier om je hoofd rust te gunnen en even te ontspannen op je werk.
  9. Bouw gedurende je werkdag ‘prikkelvrije’ momenten in. Even geen telefoon, geen social media, geen mail. Focus op je lichaam. Voel hoe je erbij zit. Waar zit eventueel pijn of spanning in je lijf? Stuur op een inademing je adem naar die plekken toe en laat op een uitademing die plekken ontspannen.
  10. Zit je veel achter een beeldscherm? Neem dan regelmatig een mini-pauze om te bewegen. Rek je lichaam helemaal uit of laat je ruggengraat rustig afrollen. Dit stimuleert de energiedoorstroming. Bewegingen met je armen stimuleren je hart en longen. Ze geven nieuwe energie en wakkerheid.

Meer inspiratie

Direct ontspannen met onze gratis oefeningen (mp3)

 En kiezen voor een meer ontspannen leven



Gelukt!

Share This