Ontspannen is een echte vaardigheid. En helaas… je leert het niet door lekker onderuitgezakt voor de televisie te zitten. Hoewel je dat laatste af en toe vooral niet moet laten!

Toch zijn er redenen genoeg om meer aandacht te geven aan bewust ontspannen.

Vandaag: nog eens vijf redenen om ontspanning een meer structurele plek te geven in je hectische leven. Voor de eerste vijf redenen: lees 10 Redenen Voor Meer Ontspanning in je Leven (deel 1)
.

6. Je vergroot je eigen draagkracht

In een periode waarin je draagkracht op peil is, kun je meestal goed omgaan met de tegenslagen die zich ook voordoen in het leven. We hebben het helaas niet zelf in de hand wanneer deze tegenslagen zich voordoen. Als je al kampt met een te hoog spanningsniveau, kan een laptop die crasht of een ruzie op je werk de druppel zijn die de emmer doet overlopen. De bom barst! Daarom is het goed om preventief te werk te gaan. Zorg ervoor dat je je regelmatig ontlaadt. Zo loopt je spanningsniveau niet verder op. Je bent dan beter opgewassen tegen moeilijke situaties en kunt deze wat meer relativeren. En je krijgt meer grip op je emoties.

7. Spanningsklachten verdwijnen

Als je te weinig tijd steekt in ontspanning, dan blijft je spanningsniveau te hoog. Je kunt dan meer behoefte krijgen aan drank, roken of zoet eten. Ook kunnen klachten ontstaan als spanningshoofdpijn, hyperventilatie, nekpijn, prikkelbaarheid en concentratiestoornissen. Je hebt misschien de neiging vaker naar de paracetamol te grijpen. Medicatie is zinvol voor een kortdurende periode. Maar het biedt geen oplossing voor de langere termijn. Het is beter om ontspanning een meer structurele plek te geven in je leven.

8. Je slaapt beter

Als je regelmatig ontspant, slaap je beter. Slaapstoornissen zijn vaak het gevolg van een teveel aan spanning. Het vervelende is dat je er een heel scala aan klachten bij krijgt wanneer je slecht slaapt. Je kunt moeilijker dingen onthouden, raakt sneller geïrriteerd en gaat fouten maken. Hoe goed je je voelt overdag, hangt samen met de kwaliteit van je nachtrust. Door te piekeren over de slapeloosheid neemt je stress alleen maar toe. Zo houd je jezelf gevangen. Er is maar één remedie: geef prioriteit aan het leren ontspannen. Zo doorbreek je deze negatieve cirkel.

9. Ontspannen geeft plezier!

Ontspannen kan op veel verschillende manieren. Je kunt ontspanningstechnieken toepassen, zoals meditatie of liggende ontspanningsoefeningen. Ook kun je meer tijd besteden aan ontspannende activiteiten, zoals een bad nemen, je laten masseren, een eind fietsen, sporten, de kat aaien of rustig wat in de tuin werken. Ook lol hebben en lachen werkt heel ontspannend! Je kunt je leven ook lichter maken door je werkzaamheden meer ontspannen uit te voeren of je tijd beter te managen. Al deze dingen verlagen je stressniveau (al werken ze niet zo diep als ontspanningsoefeningen). Het belangrijkste is: vind uit wat voor jou werkt. Wat levert jou de meeste ontspanning op?

10. Iedereen kan leren ontspannen

Als je tijd te kort komt, kan ontspannen een uitdaging zijn. En misschien heeft de spanning zich bij jou al zover opgebouwd, dat leren ontspannen een onmogelijkheid lijkt. Maar het goede nieuws is: iedereen kan leren ontspannen. Ontspannen is namelijk een vaardigheid. En die kun je oefenen. Je kunt er beter in worden, als je er maar energie insteekt. Dat gaat niet van de een op de andere dag (maar je hebt ook niet van de een op de andere dag leren fietsen). Je instelling is daarbij belangrijk. Wil je beter leren ontspannen? Geef het dan meer prioriteit in je leven.

Lees ook:

10 Redenen Voor Meer Ontspanning in je Leven (deel 1)

Meer inspiratie

Direct ontspannen met onze gratis oefeningen (mp3)

 En kiezen voor een meer ontspannen leven



Gelukt!

Share This